УФО: Український фантастичний оглядач

Критика, рецензії

УФО: Український фантастичний оглядач

І. Зубрицький | 24.11.08 12:05:52

Якщо починати з визначень, що є що, то це не так давно засноване (поки що щоквартальне і вийшло у світ уже 5 випусків) періодичне видання з проблем жанру, який у ще недавні часи був одним із найприбутковіших і найчитаніших у світі і який поволі наче забувають в Україні – так званій “науковій фантастиці”. Хоча, зрозуміло, термін нині уже так не вживається, бо поняття фантастики розширено набагато далі, ніж тільки обговорення майбутнього розвитку технологій. Фантастика нині – це все, що стосується взагалі нереального. Сама назва свідчить значною мірою натяк на це “УФО”, наче неперекладена абревіатура іноземного UFO,тобто неопізнаний літаючий об’єкт.
Таким чином, журнал – це місце для публікації фантастики і простір для тих, хто закоханий у цей жанр. У журналі публікується головним чином українська україномовна фантастика, а також і переклади іноземної. До того ж журнал орієнтує читачів у новому, що з’являється у жанрі фантастики. Адже у кожному номері вміщено кілька критичних статей, які стосуються резонансних фантастичних книжок, художніх чи мультиплікаційних фільмів, інтерв’ю з письменниками та іншими творцями фантастики.
Теми обираються вартісні для читача, зокрема цікаво було читати про дует Генрі Лайона Олді, дізнаючись про секрети партнерського писання. Багато критичних публікацій крутиться навколо видавництва "Зелений пес", їхньої серії "Алфізика" та "Main stream", аналізуються видання в межах цих серій. Наприклад, у п’ятому номері розміщене інтерв’ю з засновниками цих проектів – братами Капрановими, яке відкриває деякі нюанси (щоправда, скоріш негативні, аніж позитивні) в діяльності цих видавців.
Приємним є те, що редакція дотримується продовжуваності тем статей. Зокрема, для прикладу, тема сьомої книжки Гаррі Поттера, розпочата в 2-му числі журналу за 2007 рік невеликою заміткою, в 5-му числі (3-му за 2008 рік) розвивається у велику аналітичну статтю. Теж приємно, що автори статей не обмежують себе лише книжковою чи журнальною тематикою, а торкаються там і кінематографу, мультиплікації, взагалі обговорюють проблеми фантастики як такої, організовують фантастів-авторів і фантастів-читачів. Наприклад, дуже цікавим і вартісним, як на мене, для орієнтації у процесах, які відбуваються нині у фантастиці (і для України і для світу) був матеріал, вміщений у четвертому номері – другий за 2008 рік – журналу, про зустріч з німецьким фантастом Еріком Симоном)
Починаючи від другого номера оглядача, ведеться серія статей про минуле української фантастики, яку втілюють Віталій Карацупа та Олександр Левченко, в якій розповідається про українських письменників, які творили в межах фантастичного жанру, або ж були дотичними до цього напряму. Вважаю цю історичну розвідку корисною для загального розвитку читачів часопису, тому що часто в масах минуле української фантастики ототожнюється лише з такими людьми як Володимир Винниченко чи Олесь Бердник, але історична розвідка доводить, що українська фантастика була авторсько різноманітна і дуже багата. Причому не лише авторами, але і жанровим розмаїттям.
Відбір творів українських авторів для публікації є досить прискіпливим і вимогливим. Більшість оповідань у виданні є цікавими, з динамічним сюжетом, часто з неочікуваною кінцівкою. Звичайно це не той динамізм, який виражається в детективному чи пригодницькому жанрі, але як для фантастики, він є цілком задовільним, як кажуть нині – “тарковщини” мало і оповідання сприймаються з задоволенням. Зокрема хочеться виокремити таких авторів, як Олексанр Пащенко, Наталія Дьомова, Тала Владмірова, Сергій Дзюба, Юрій Муляр – чиї твори переважно вирізняються яскравим сюжетом і колоритом. Щодо мене особисто, то мені особливо припав до душі твір Олександра Пащенка "Фантазія на котячу тему".
Хоча, звичайно, в журналі присутні й автори, які творять абстрактніше і схематичніше, але теж досить цікаво: Олег Андрос, Богдан Тодчук, Андрій Кисельов, Іван Краснов.
Без сумніву, оповідання у номерах переважно захоплюють, тішать уяву шанувальника фантастики на всі смаки, хоча, як на мене, такому читанню додала б багато серіальність, тобто хотілося б, щоб поряд із одиничними творами, були й серії оповідань, продовжувані з номера в номер (така спроба здійснена в 5-му і на момент написання рецензії найновішому номері журналу, тож очікуємо в 6-му прочитати продовження пригод Віри з оповідання "Слухай, продай душу, га?" Наталії Дьомової).
Цікавою частиною видання є розділ, присвячений творчості авторів, що стали фіналістами в конкурсі "Сучасна Нереалістична Проза" на "Самвидаві" Максима Мошкова. В даному розділі публікуються твори авторів з Німеччини, Росії, Ізраїлю, Казахстану та США. Це дає змогу читачам не обмежуватися лише здобутками сучасної української фантастичної думки, а читати і порівнювати її зі здобутками закордонних авторів. Порівняння втішне – українська фантастика розміщується на одному рівні із закордонною і за глибиною тем, і за технікою виконання. Правда, хочеться зробити зауваження перекладачам творів, а може і редакторам: вартувало б ретельніше слідкувати за мовою. Надто часто нині у нас нарікання на мову, а з іншого боку надто часте недбале ставлення до неї, часами незнання, а часами просто байдужість.
Приємно, що на сторінках журналу публікуються не лише прозові твори з жанру фантастики, але й поетичні. Щоправда, останніх значно менше, але, вважаю, що вибрані пропорції цілком слушні. Фантастична поезія вміщена в 2-му і 4-му номерах і найбільше з цих публікацій вражає твір "Гея" (незавершений) Володимира Самійленка, написаний у 1921 році.
Привертає увагу виголошена в 5-му номері журналу концепція "Десять пунктів про "УФО", в якій редакція видання бере на себе важливі місії – протистояння постмодерну в сучасній українській літературі, кооперування молодих творчих сил, боротьбу з сірістю і шаблонністю в усіх їхніх проявах. А найбільше тішить відкритий спротив натиску безсмакового постмодерну і створення концепції на противагу йому – контрапосту. Щоправда, цей етап можна вважати лише перехідним, оскільки так чи інакше, але література течії контрапосту буде протиставлятися постмодерну, тож з часом треба буде сформувати третю науково-літературну парадигму, яка буде вільною від будь-якої дотичності з постмодерном. Теоретичний базис контрапосту теж вимагає доопрацювання, що, можливо, й буде здійснено в майбутніх номерах журналу.
Приємно вражає якість друку – ілюстрації і фотографічні зображення авторів чіткі, текст також. Правда, вважаю, що до верстання і вичитки текстів вартувало б ставитися ретельніше, бо інколи проскакують неприємні хиби. Виразними є майже всі обкладинки випусків, які еволюціонували від фентезійно-гротескних в перших номерах, до серйозно-фантастичних в останніх. З четвертого номеру журналу видання визначає себе як "Найкраща українська фантастика" – це вагома заява, тож на редакцію покладається важке завдання підтверджувати з номера в номер це визначення.

Відповісти на статтю

Scott Jones | Контакт: 17816615004 | 23.10.17 01:43:49

In relation to staying stylish and http://www.lebron-15.us/ fashionable, a lot of people will pay something to appear excellent. A proven way a large number of http://www.nike-uptempo.com/ acquire a search their very own are http://www.kyrieirving-shoes.com/ usually by buying a brand new custom made handbags. Most of these bags can frequently price big money although to those http://www.yeezy350v2boost.us/ that are a huge enthusiast of developer clothes and niknaks, it truly is dollars http://www.coachoutletfactorys.us.com/ wisely spent. There are a few things to consider when evaluating these kinds http://www.longchampoutletsale.us.com/ of bags.



There are usually good reasons that a number of handbags will definitely cost so much cash. A good http://www.nikeairmax2018.us/ reason happens because should the proprietor would like http://www.yeezyboost350v2stores.us.com/ to sell it, it is going to maintain the over-all value. Another reason is simply because http://www.nike-vapormax.us.com/ are made to last several years.



One incredibly trendy bag that could come across this a lot http://www.underarmour-outlet.us/ of money could be the Mentor bag. Most of these bags come in many different styles http://www.ralphlaurensaleuk.org.uk/ and colors but can basically within fine shops.



Another very well liked make of handbag is the Notara http://www.pandorajewelryofficialsite.com/ Bradley bag. This specific artist not merely produces http://www.pandora-outlets.us/ probably the most wonderful handbags, they likewise have elegant computer bags and also purses. You'll find http://www.jordan11space-jam.us/ a few of these varieties of bags with a number of top quality plastic http://www.eccoshoes.org.uk/ merchants and also malls.



If you are lucky, you http://www.katespadeoutlet-online.us/ can find these kind of bags to be found in the local classifieds or maybe online classified listings for a fraction of the unique cost. http://www.michaelkorsoutletonline-official.us.com/ Make sure that in http://www.ralphlaurenoutletonline-store.us.com/ the event you spend a nice income on a single it is not only a artificial.



Be http://www.coachoutlet-official.us.com/ watchful when researching the newest custom made handbags. There are numerous reproductions available that are http://www.katespadeoutletfactory.us.com/ practically like the actual versions. It'll will have some sort of tag that states it's http://www.pandora--jewelry.us.com/ a developer bag and may possess delicate differences that you may http://www.ultraboost.org/ not necessarily discover.



To discover real developer handbags, you need to go instantly to the actual artist website. They've got the latest models and http://www.clarks-shoes.org/ you will be confident these are true.
Відповісти на статтю